Nieuws

15 februari 2016

Programmeerlessen op de Shri Saraswatie School

De Shri Saraswatie School in Rotterdam is gestart met programmeerlessen voor leerlingen van groep 8. “Het is een grote groep van 28 leerlingen en ze zijn hartstikke enthousiast”, zegt directeur Jan Bilgoe.

Door Stuart Kensenhuis


Programmeerlessen op de Shri Saraswatie School
“De programmeerlessen zijn een pilot met aan het einde een evaluatie en beoordeling. Onze kinderen moeten we bewust maken dat de maatschappij verandert. Daarom geven we aan hen de kans om mee te groeien. Zonder deze vaardigheden kunnen we niet. We bieden op onze school al ICT-basis aan. In groep 5 en 6 mogen de kinderen bovendien kiezen voor 1 uur extra ICT-les na schooltijd.”

 “Farisch Hanoeman is een externe expert van de Technische Universiteit Delft (TUD) die de lessen verzorgt. Dezelfde kracht die bij de Shri Vishnu School in Den Haag, samen met Bovenschoolse directeur Rajesh Ramnewash, succesvol een pilot heeft opgestart. Wil ik een reguliere leerkracht inzetten dan zal hij of zij zich hierin verder moeten bekwamen want de gemiddelde Pabodocent is niet in dit vak afgestudeerd.”

 “Mooi is als we straks de ouders uitnodigen om te komen kijken naar wat hun kinderen erbij hebben geleerd.”

  “In Delfshaven, de wijk waar wij zijn gevestigd, ken ik geen andere school die programmeerlessen aanbiedt.”

 “Eigenlijk vind ik dat ICT-lessen aan alle kinderen op basisscholen aangeboden moet worden. Dus het moet geen keuzevak zijn maar het moet in het curriculum staan. En als kinderen meer belangstelling hebben mogen ze wat mij betreft altijd extra lessen krijgen.”

 “De meisjes zijn overigens net zo enthousiast als de jongens. Kinderen van nu hebben bijna allemaal een laptop of een telefoon met allerlei snufjes en wat dit betreft doen de meisjes gewoon keihard mee.”

 “Of er een verschil is tussen de basisschoolleerlingen van nu en pakweg 16 jaar geleden? Ik zal het kort zeggen; kinderen zijn kinderen. De tijden veranderen, de techniek verandert, de manier waarop kinderen met volwassenen omgaan is veranderd, hoe ouders met leerkrachten omgaan is veranderd, maar kinderen komen naar school en ze willen leren. En met alle hedendaagse techniek kunnen we onze kinderen stimuleren en ontwikkelen.”